Menu
Sluiten

Programma Cultuureducatie Festival

Wie staan er op het podium in de Stadskas? En wie geven de workshops, presentaties en maaksessies? Kies tijdens het festival maximaal 3 workshops en ontmoet elkaar tussendoor in de Stadskas!


Klik hier voor het blokkenschema
Klik hier voor de praktische informatie
Je kunt je niet meer aanmelden, we zijn VOL!



OP HET PODIUM IN DE STADSKAS

Host: acteur/theatermaker Karel Hermans
Sânfûgel Muzikale verhalen over land en ziel – Lida Dijkstra Wat docht de berneboekeambassadeur? – Jan Wietse Fokkema Taalspelen met muziek en ritme – Peter Sijbenga De kracht van klank en woorden – Tryater Impressie van de familievoorstelling Karlsson fan ’t dak (naar het boek van Astrid Lindgren) door schrijver Wessel de Vries – Meeuw Jonge Schrijvers Poezië, verhaal en ik! Kasper Peters Taal is misschien wel het mooiste speelgoed van de wereld (en het grote gevaar van spelen met woorden is dat je er een beetje gelukkig van wordt)



WE MAKEN HET BOEK VAN DE DAG

We maken vandaag samen een boek over onze verbinding met taal. Laat je aan de grote tafel in de Stadskas inspireren door Vera Damhuis, Marga Houtman, Babs Wijnstra, Eline Krottje, Marieke Andela en Alie Popkema. Dit Boek van de Dag is het eerste gesammtkunstwerk voor Leeuwarden-Fryslân City of Literature. We bieden het om 19:30 uur aan aan Sietske Poepjes, gedeputeerde cultuur provincie Fryslân, en Sjoerd Feitsma, wethouder cultuur gemeente Leeuwarden. Proost je mee?


STEL JE CULTUUREDUCATIE-VRAAG

Meimakkers (van KEK2/Keunstwurk) en Cultuurcoaches (van Kunstkade) staan voor je klaar: ontmoet, ga in gesprek, stel je vraag!

WORKSHOPS/MAAKSESSIES/PRESENTATIES

Mariet Lems Weten waar de woorden zijn
Iedereen heeft een hoofd vol woorden, je moet alleen even weten hoe je de langslapers wakker maakt. Inspirerende werkvormen om de verbeeldingskracht ‘aan te zetten’ en de persoonlijke taal aan te spreken.
Alie Popkema Krant & Tape: verhalen vertalen en vervormen
Leer beeldend en ruimtelijk nieuwe verhalen vertellen met o.a. oude kranten en tape.
Wy Sjonge – Gerda Roorda (Keunstwurk) Muzikale verhalen: welk verhaal hoor jij?
Zonder muzikale kennis toch een superleuke muziekles geven. Het kan hoor! Wat maakt muziek bij jou los en hoe kunnen we daar een toffe les van maken?
Kunstkade – Heleen van den Broek en Berber Nicolai Toolkit Kunst- & Cultuurbeleid: een visiespel ontwikkeld door Kunstkade
Hoe maak je met het hele team een beleidsplan voor Kunst- & Cultuureducatie waar je schouders niet van gaan hangen? 
Linda de Haan Dit ben ik! Van krantenkop naar klaslokaal
Hoe je met de rubriek ‘Dit ben ik’ uit de Volkskrant een vertaalslag van dichtbij en realistisch naar fantasie en sprookjes kan maken.
Marlies Verhelst De leerling als schrijver! Werken met direct toepasbare schrijfopdrachten
Ontdek hoe een kinderboek ontstaat en ga direct aan de slag met twee schrijfopdrachten.
Nynke Kuipers Teken je eigen landkaart: het in kaart brengen van een herinnering
Hoe het tekenen van plattegronden of landkaarten helpt herinneringen, situaties en anekdotes vorm te geven en te analyseren.
Kunstkade – Onno Spreij en Bart Roelofs toTAAL anders: taal maar dan totaal anders
In de workshop toTAAL anders nemen twee dislekten, of was het nou dyclecten achja, je mee in een wereld van taal waar de taal anders is.
Wy hacke – Romy Joya Kuldip Singh (FERS) Van no tech naar hi tech
Waar begin je met lesgeven over (nieuwe) technologie en hoe pas je dit op een zinvolle en doorlopende manier toe in je educatieve programma?
Wy Spylje – Jannie van der Veen en Sytse Jansma (Tryater) Theatraal voorlezen: doe meer met een voorleesboek
Door te spelen met houding, stem en voorwerpen vergroot je je verbeelding en ontdek je nieuwe manieren waarop jij met je klas met taal en theater bezig kunt zijn.
Tialda Hoogeveen Ik hoor stemmen: boodschappen die remmen of stimuleren
‘Ik heb geen fantasie’, ‘Ik kan niet tekenen’: zomaar alledaagse teksten uit een klas. Hoe creëer je een sfeer van vertrouwen waarin kinderen zich zo vrij voelen alles te laten zien, inclusief hun demonen?
Vera Damhuis Dat lijkt érgens op! Een leerrijke omgeving begint in je broekzak
Aan de slag met broekzakvondsten, tekentriggers en aanwakkerwoorden, geïnspireerd door de natuur, voorwerpen en het bijzondere van het gewone.
Wy dûnsje – Jenny Nijkamp Dans en taal: dansende letters en poëzie in beweging
Vertellen met je lichaam. We maken een korte dans gebaseerd op een gedicht.
New Nordic Wave – Mirjam de With Vertellen met beeld
Laat filmregisseur Mirjam de With je meenemen in de wereld van de beeldtaal. Met leuke filmfragmenten en oefeningen voor in de klas.
Lida Dijkstra Oan de slach mei it printeboek Skattich
Oan de hân fan it printeboek Skattich giest oan ‘e slach om ferwurkingsopdrachten te betinken foar rûntepetear, hoeken, taal, tekenjen, rekkenjen en toaniel.
Marga Houtman CANARD: mediabericht als bron voor inspiratie
Hoe na het lezen van een krantenbericht een vlammetje aanging, het een beeld werd en hoe dit vervolgens het begin vormde voor een filmisch onderzoek.
Cedin – Bernadet de Jager De kracht van meertaligheid
Onderzoek al bouwend wat de bouwstenen zijn van inspirerend meertalig onderwijs.
Eline Krottje Verhalentegels: ontdek je eigen vormentaal
Maak kennis met de Verhalentegels. Door de tegels telkens op een andere plaats neer te leggen, ontstaat er vanuit jouw vormentaal een betekenisvol verhaal.