In het curriculum

Hoe zorg je ervoor dat cultuur, kunst en taal een onderdeel worden van jouw lesprogramma? Op deze pagina vind je tips en informatie over hoe je deze onderdelen kunt verbinden met je curriculum.

Waarom kunst net zo belangrijk is als rekenen

Kunst is net zo belangrijk als rekenen. Marilse Eerkens schreef hier een essay over voor de Correspondent.

Lees het essay
Cultuurmakers: over wat cultuur met makers doet

De verhalen van de makers en doeners gebundeld in het magazine Cultuurmakers laten zien wat cultuur met de makers doet.

Lees het Cultuurmakers magazine.pdf
Filosoferende kleuters

Kleuters kunnen ook filosoferen! Dat deed obs de Riemsloot met het Kiekes-project in Appelscha. In het speellokaal werd druk nagedacht over grenzen en op het schoolplein maakten de kleuters een kunstwerk, namelijk een eigen grenspaal.

Lees over Grenzeloos en zoo.pdf
Aan de slag met raamleerplannen

Heb je een handreiking nodig bij de inrichting van je cultuuronderwijs? SLO heeft de al eerder gepubliceerde raamleerplannen voor Beeldend Onderwijs, Muziek, Dans, Drama en Cultureel Erfgoed aan de hand van het Leerplankader bijgewerkt.

Bekijk de raamleerplannen
ABC van het Maken

Kinderen willen creëren. Dat wil ABC van het Maken aanmoedigen.

Bekijk het filmpje
Juf Maike aan de slag met de Bee-bot

Het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden is cruciaal voor jonge kinderen. Ook juf Maike weet dat. Bekijk hier het filmpje:

Opdracht: bouw een route van Kapla
Leesbevordering begint bij keuze eigen boek

Leesbevordering werkt niet wanneer boeken worden opgedrongen. Juist wanneer kinderen zelf mogen bepalen welk boek ze willen verslinden, begint het echte leesplezier.

Lees het blog van Maike Douglas-Westland
De 21e eeuwse vaardigheden op een rij

SLO presenteert in een overzichtelijk figuur en filmpje wat die 21e eeuwse vaardigheden nu eigenlijk inhouden.

21e eeuwse vaardigheden