Menu
Sluiten

Cursus 3.1: Meer kunst in je eigen les

Aan de slag met dans, theater, beeldende kunst, taal, nieuwe media en muziek

Hoe kun je kunst verweven met de doelen die je in je lessen wil behalen? Hoe kun je vakoverstijgend werken met dans, theater, beeldende kunst, taal, nieuwe media of muziek? Daarvoor hebben we co-teaching in de klas! Ervaring met het geven van kunstvakken is niet nodig, we werken laagdrempelig en ontspannen.

KEK2 heeft met het Fries Museum, Tryater, Fers, Kunstkade en New Noardic Wave een groep enthousiaste vakdocenten bij elkaar gebracht om jou en je team op weg te helpen met meer kunst in de klas. Ze zijn gespecialiseerd in bijvoorbeeld tekenen, theater of muziek, maar kunnen ook disciplines combineren.

Samen met de kunstdocent onderzoek je hoe je kunst op zo’n manier in kan zetten, dat het past bij jou als leerkracht en jullie school. Soms vakoverstijgend, maar ook verdiepend in een bepaalde kunstvorm. Kunst om de kunst, of kunst inzetten voor het creatieve denken! Samen met de kunstdocent maak je een plan om de kunst ook op lange termijn in de klas te houden.

Kom ook kijken wat bij jou past tijdens één of meerdere Open Huis datat waar je vrijblijvend een beeld kunt vormen van de diverse programma’s.

Mix je les met de KEK-TOOL

Je krijgt bij deze training een inspirerende tool waarmee je je (les)doelen en thema kunt combineren met werkvormen uit de kunst. Een draaiwijzer waarmee je, als een DJ, je eigen kunstlessen kan mixen.

Beeldend: De Tekenskoalle
Maak kennis met nieuwe technieken en ideeën om je leerlingen uit te dagen en te inspireren. Met de bouwstenen van het tekenonderwijs onderzoeken we hoe jij in jouw klas steeds weer nieuwe en verrassende tekenlessen kunt geven. Je leert ook hoe je het creatieve proces bij de leerlingen stimuleert en volgt.
Bij De Tekenskoalle werk je samen met een specialist van het Fries Museum.

Theater: Wy Spylje
Wil jij graag meer spelenderwijs met je klas aan de slag? We bieden een praktische manier om met theater aan de slag te gaan, zodat je na afloop van de training kunt zeggen: ‘dit ga ik volgende week meteen met mijn klas uitproberen!’ Er is veel aandacht voor onderzoeken, experimenteren en spelen met verschillende theatervormen.
Bij Wy Spylje werk je samen met een specialist van Tryater.

Taalplezier: Taaltoveraars
Hoe verleid en inspireer je je leerlingen om de veelzijdigheid van taal te onderzoeken en te gebruiken als een persoonlijk instrument? Dit traject is niet gericht op spelling of technisch leesonderwijs, maar op de toepassing van taal als kunstvorm waaraan je plezier beleeft!
Bij Taaltoveraars werk je samen met een specialist van Fers.

Muziek: Wy Sjonge
Of je nu zingt, danst, speelt of luistert: muziek raakt ons allemaal. Maar hoe zorg je ervoor dat je dat benut in de klas? Met de coaches van Wy Sjonge verken je wat jij kunt, hoe je dit op de kinderen overbrengt en hoe je verbinding maakt tussen muziek en andere disciplines.
Bij Wy Sjonge werk je samen met een specialist van Keunstwurk.

Digitale media: Wy Hacke
We leven in een maatschappij die bol staat van technologie en die steeds sneller digitaliseert. Bij Wy Hacke besteden we aandacht aan (nieuwe) mediakunst, oftewel het creëren en scheppen met nieuwe (media)technieken. Dit doen we door op een creatieve manier te verdwalen.
Bij Wy Hacke werk je samen met een specialist van Fers.

Dans: Wy Dûnsje
Dans sluit aan bij de natuurlijke bewegingsdrang van kinderen. Het is niet zo gek dat kinderen vaak niet lang kunnen stilzitten en willen bewegen! Bij Wy Dûnsje leer je hoe je van beweging tot dans kunt komen. We gaan aan het werk met de basiselementen van dans, combineren dans met taal en andere vakken en maken onze eigen danscompositie. Danservaring is niet nodig!
Bij Wy Dûnsje werk je samen met een specialist van Kunstkade.

Vertellen: Wy Fertelle
Het verhaal is voor ons brein de meest interessante en logische manier om kennis te verwerken. Door naar verhalen te luisteren en ze te vertellen, verbind je je met de ander en leer je hoe het leven werkt. De verbindingen die je legt in je jeugd bepalen de wording van je brein. In deze training leer je hoe je zelf en met de kinderen van je klas tot verdiepte verhalen komt.
Bij Wy Fertelle werk je samen met vertelspecialist (ZZP).

Nieuwe media: Wy Flogge
Verhalen vertellen kan op veel verschillende digitale manieren, bijvoorbeeld door te vloggen. Hoe maak je een vlog, hoe film je? Hoe bouw je een verhaal op en hoe monteer je dat? En hoe deel je dit veilig online? Maar bovenal, wiens verhaal kies je om te vertellen en welke invalshoek gebruik je? Hoe maak je het betekenisvol?
Bij Wy Flogge werk je samen met een specialist van New Noardic Wave.

Cursusinformatie Open Huis

voor wie? Leerkrachten (individueel) of het schoolteam.
datum en tijd Kom kijken wat bij jou past tijdens het Open huis van 16.00 tot 20.00 uur.
2 sept. 2020 - Wy Dûnsje
10 sept 2020 - Wy Spylje
16 sept 2020 - Taaltoveraars
16 sept - Wy Fertelle
7 okt 2020 - Wy Sjonge
14 okt 2020 - Wy Hacke
28 okt. 2020 - Tekenskoalle
14 jan - Wy Flogge
3 maart 2021 - Tekenskoalle
locatie Locaties Open huis volgen.
financiële bijdrage Open huis aangeboden door provincie Fryslân en Ministerie OCW.
meer informatie en aanmelden voor meer info kun je mailen naar kek2@keunstwurk.nl Aanmelden kan via onderstaande button
Meld je hier aan voor Open Huis data

Cursusinformatie co-teaching en teamtraining

voor wie Leerkrachten (individueel) of het schoolteam.
datum en tijd Datum en cursus (co-teaching of teamtraining) in overleg.
locatie Locatie co-teaching in de klas, locatie teamtraining op school.
financiële bijdrage Co-teaching in de klas 55 euro per uur, mede aangeboden door provincie Fryslân en Ministerie OCW.
Teamtraining 100 euro per training, mede aangeboden door provincie Fryslân en Ministerie OCW.
meer info en aanmelden Neem bij interesse voor de co-teaching en teamtrainingen contact op met de meimakker van je regio of mail naar kek2@keunstwurk.nl