Menu
Sluiten

Cursus 2.2: Hoe stimuleer je een nieuwsgierige houding bij leerlingen?

Werken aan echte betrokkenheid

Veel methodes werken met leervragen/onderzoeksvragen om leerlingen meer te betrekken bij het leerproces. In deze training onderzoek je wat belangrijk is om leerlingen te begeleiden in het bedenken van een voor hen prikkelende vraag. Waar worden ze nieuwsgierig van?

Door vanuit kunst- en cultuuronderwijs naar ‘de vraag’ te kijken krijg je meer betekenisvolle inhoud. En wanneer stel je die vraag? Timing is daar belangrijk moment in. Kan je starten met een leervraag/onderzoeksvraag aan het begin van een project?

We werken aan procesgerichte didactiek, betekenisvolle werkvormen en de koppeling tussen omgevings- en maakonderwijs.

Kernvragen

• Hoe begeleid ik leerlingen om te komen tot een nieuwsgierige houding?
• Wat is een betekenisvolle (onderzoeks-)vraag?
• Hoe formuleer ik zelf en met mijn leerlingen meer verdiepte en hanteerbare leervragen?

Cursusinformatie

voor wie? (Deel van het) schoolteam.
datum en tijd In overleg, een hele dag of minimaal twee dagdelen op maat. Bijeenkomsten met (een deel van) het team. Uitbreiding naar meer bijeenkomsten is mogelijk.
locatie In overleg.
financiële bijdrage Deze cursus wordt je aangeboden door provincie Fryslân en Ministerie OCW.
meer informatie en aanmelden Neem contact op met de meimakker van jouw regio of mail naar kek2@keunstwurk.nl