Menu
Sluiten

Symposium 2018 x Onderwijs: Grow Up

Woensdag 14 november 2018

Grow Up - wat laat jij groeien?
Woensdagmiddag 14 november 2018, tijdens het Symposium 2018 x Onderwijs, ontmoeten leerkrachten, kunstenaars en beleidsmakers elkaar op een unieke plek: een kas onder de Oldehove in Leeuwarden om te praten over de oogst van 2018. Wat moeten wij zaaien voor onderwijs vol duurzaam kunst-, cultuur- en taalplezier?

Negen routes

We hebben negen verschillende routes uitgezet. Elke route heeft drie programmaonderdelen waarin je met een groep nieuwsgierigen ontdekt en onderzoekt wat jij in jouw werkveld kan laten groeien. De routes vind je hieronder. Het symposium start om 15.30 uur en eindigt om 20.00 uur. We eten onderweg. Na afloop is er tijd voor een hapje en een dansje.

Routeplanner

De routes zijn onderverdeeld in vijf thema’s. Welke route past bij jou?

Zet je de beleidspaden uit, onderzoek je nieuwe gewassen en hoe je door permacultuur inclusief kan werken?

Kies dan Route 1 – Gebaande paden | Beleid en inclusie
Kunst-, cultuur- en taalplezier voor iedereen? Hoe kun je als beleidsmaker in samenwerking grote verschillen maken? Inclusief een masterclass van Jitske Kramer. Alleen voor bestuurders, beleidsmakers en directie.


Ga je vakoverstijgend tuinieren en dop je je eigen boontjes die je daarna welig laat tieren over de vakken heen?

Loop dan Route 2 – Verhalen over grenzen | Vakoverstijgend
Wat zijn de kansen om vanuit je eigen omgeving (erfgoed) vakoverstijgend te werken? Voorbeelden uit de hele provincie!

Of kies Route 3 – Leren in verbinding | Vakoverstijgend
Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen van vakoverstijgend werken in PO en VO? Hoe kan je taal vakoverstijgend inzetten? Of hoe kun je kunst en cultuur gebruiken om buiten de gebaande perken te tuinieren?


Zaai je eigenaarschap, wil je de oorspronkelijkheid van de eigen wortels mee nemen in het onderwijs?

Loop dan Route 4 – Onderwijs goes Greidhoeke | Eigenaarschap stimuleren
Hoe ga je van de ‘werkjes’ naar een verdiepte leerervaring? Moet je dan projectmatig werken? Kun je in het proces met een vraag werken? Natuur en cultuur verbinden? Is eigenaarschap van de leerkracht ook belangrijk?

Of ga mee met Route 5 – Look at me | Eigenaarschap van de leerling
Hoe geef je de leerling eigenaarschap? En is dat wel wenselijk? Een route over het zien van elke leerling en in gesprek zijn over de eigen taal in kunst en cultuur. Over kindgesprekken.


Bemest je het talent en laat je iedereen bloeien zoals die is? Ook wat er boven het maaiveld uitsteekt? Kies voor talentontwikkeling.

Sluit je aan bij Route 6 – Muziek in elke klas | Talentontwikkeling
Met het muziekconvenant nog vers in het achterhoofd kijken we naar talent en muziek. Welke talenten spreek je aan en waar ligt de kans voor de a-muzikalen onder ons? Handelingsverlegen of handelingsbekwaam? Veilig voor iedereen.

Of laat je meenemen op Route 7 – Kijk eens wat ik kan | Talentontwikkeling
Hoe stimuleer en onderzoek je ieders talent? Hebben we daar wel ruimte voor? En hoe geven we al dat talent een podium – of juist niet als je talent niet een extravert talent is? En wat is de inzet van jouw eigen talenten als leerkracht?


Hoe ver valt de appel/apple/pomme/mela van de boom? Hoe belangrijk is moedertaal? Kies voor de route taal en kunst:

Loop Route 8 – Speel met taal, boartsje mei taal | Taal en kunst
Wat hebben we het afgelopen jaar veel ontdekt over taal en taalplezier. Dat willen we graag vasthouden. Moedertaal is tenslotte wie we zijn. Hoe kunnen we doorspelen en blijven spelen?

Of volg Route 9 – Spelen met verhalen | Taal en kunst
Verhalen vertellen is samen ontdekken hoe het leven werkt. Een route over hoe een kettingreactie uitwerkte in een taalproject en het reflecteren op verhalen. Onderzoek mee hoe we verhalen een blijvende plek in het onderwijs kunnen geven.


Vlammende Keynote van Jitske Kramer

Drs. Jitske Kramer (1973) is corporate antropoloog. Spreker. Ondernemer. Facilitator. Oprichter van HumanDimensions. Auteur van Normaal is anders, Deep Democracy – de wijsheid van de minderheid, Wow! Wat een verschil en coauteur van De Corporate Tribe (Managementboek van het Jaar 2016). Jitske Kramer reist de wereld rond op zoek naar manieren om sterke tribes te bouwen en onderlinge relaties te verstevigen. Ze brengt deze kennis via ijzersterke lezingen en masterclasses naar de wereld van organiseren, samenwerken en leiderschap om de slagkracht en resultaten van individuen en groepen te verbeteren (en de wereld gewoon een beetje mooier te maken).

Praktische informatie

Datum Woensdag 14 november 2018
Tijd 15.30 - 20.00 uur | inclusief diner
Locatie Oldehoofsterkerkhof, Leeuwarden
Voor wie? Leerkrachten, directeuren, kunstenmakers en ambtenaren
Kosten Gratis; aanmelden via onderstaande button
Aanmelden voor het Symposium 2018 x Onderwijs

Het Symposium 2018 x Onderwijs wordt georganiseerd door KEK2 in samenwerking met Lân fan taal en is onderdeel van de ReOpening van LF2018.

Contactpersoon
Sarah DolstraProjectondersteuner Educatie
Telefoon:058 - 234 34 89